Jeg våkner i april




jeg bare elsker denne byen
samma faen hva du
Knut Hamsun
skrev om tigerstaden

du olding på nittitre år
snik på trikken opp til frognersetra
og gå inn
stjæl deg en eplekake med krem
og hyl ut et stuntpoetisk dikt knut

lat som om du er enda mer stokk dævhørt
og galere enn du ikke er

det er kort vei nedoverbakke
(som det er det for de fleste av oss selv i medvind)

still kronometeret etter når holmenkollbanen lukker dørene
og gå av på vinderen psykiatriske holdeplass


dit kommer ikke kelnerne eller kokkene etter deg
før de havner der av posttraumatiskstressyndrom






bare lukk igjen døra etter deg
inn til avdelingen
og gå inn på det største enerommet
til venstre
som de ga deg
som den lange forfatteren du er

fortsett å skrive ”paa gjengrodde stier”
knut
som en hån mot diagnosen "varige svekkede sjelsevner"

jeg vet at du hører spurven i busken
når du deler eplekakesmulene med dem
håper det smakte





























det er lys bak min gardin
men den er åpen,
så titt inn

her er det bare meg
jeg biter ikke

vås

jeg biter om det passer meg
og du vil















om du vil
kan jeg åpne den ennå mere
eller lukke den helt
om vi trenger det

o








livets tre eldes
men det er grønne skudd
og en himmel bak
hvor tanken kan gjemme oss
















en kopp til
spør jeg
spør jeg
spør jeg

men den er jo tom jo
gjentar du
hver gang jeg spør
spør
og spør

neida
det er den ikke
for den kan fylles
av hva som helst
som kan rommes i den
helt opp til kanten
bare en dråpe til
og det renner over
av det vi vill

sexy
ohhh yeah









bare en stein med litt vann
som for litt siden var is
frosset i seg selv
bedekt av urørlig sne

først nå
aner jeg
at det smeltede vannet ikke er tårer
men vannets kontaktlinseveske
som akkurat i det øyeblikket bilde er tatt
gir hin meg sitt smil (nei da, jeg har ikke feilstavet det)
som mitt eget speilbilde








igjen dette pokkers treet
som nekter å flytte på seg
akkurat som jeg
når jeg har bestemt meg for å dukke opp igjen

du står jo tre bilder lenger oppe jo
mummler jeg
det gir jeg faen i knaker det i grena under bildet
for jeg er her NÅ










1 ePLEKAKe
+1 eplekake til
+ 1 cola (NiNA drikker cola tung og ikke som meg ColaLIGHT)
+ en kopp sjokolade
+ utsikten fra frognerseteren
- den idioten som ikke skrudde av mobilen
- lyden av Nokiaringelyden (Guuuud hAr IkKe FolK FAnTAsi nok til å finne en annen ringelyd når de har penger nok til å sitte å spise middag på Frognerseteren)

Takk
Det blir kroner ørtogførtigtusensekshundreogtyvekroner
eller nei! (jøss jeg bruker en tegnsetting jo)

hun har gått på kurs og sier ikke 312 kroner
men
tre
en
to
sikkert ikke gøy å få varm sjokolade og eplekake i fjeset mer en en gang om dagen når du må si at eplekeka koster kroner ørtogførtigtusenfemhundreogtyvekroner
pluss driks











Les alle bøkene du kan kjøpe etter døden
så du har noe å lese på mens du venter på å bli født på ny
som Hanibals eller fanter eller en sur kråkebolle

selv har jeg nok med å fordøye eplekaken fra frognersetra
blurp

Kommentarer

  1. Den eplekaka er både oppskrytt og for dyr. Utsikten derimot er det intet å si på.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Harald

Jeg hater måker?